První třída v režii ČD po zdražení jízdného. Vyplatí se připlatit?

22.02.2022

České dráhy mají celkem slušné množství vozů druhé třídy disponujících alespoň zásuvkami, klimatizací a WiFi, které se s příchodem novějších vozů na expresní linky postupně dostávají i na rychlíky, kde se 160km/h nevyužije vůbec, nebo na malé části trasy, ukázkový příklad jsou vozy Bpee, Bee, Bmz, nebo Bbdgmee které bývaly doménou jen vlaků vyšší kvality.

Jako příklad lze uvést linky R9, R10 a R11, kde se většinou jezdí méně než 120km/h.

Bpee
Bpee
Bee
Bee
Bmz
Bmz
Bbdgmee
Bbdgmee

Horší je to však s vozy první třídy. Je sice pravdou, že dopravce vyřazuje starší vozy A149 a AB349, nebo je přeznačuje na druhou třídu jako B209, avšak to čím jsou nahrazovány zrovna výhra není...

Příplatek na první třídu už dávno není jen 30%, v současnosti díky akčním slevám, kde ani nepotřebujete IN-Kartu, je doplatek do první třídy proměnlivý a mnohdy i více než dvojnásobný. Ovšem rozdíl takové ceně rozhodně neodpovídá. Dříve to bylo jednoduché, jednička kupé s polohovatelnými křesly po šesti a dvojka koženkové lavice po osmi na kupé. To však už dávno neplatí...

Podívejme se na pár příkladů, za kolik a čím se můžeme svézt.

Ceny se mohou lišit podle dní, zpravidla pátky a neděle vyjdou dráž, stejně tak bývá o něco dražší jízdenka koupená v daný den u pokladní přepážky. Pro příklad byl proveden nákup týden předem a jednalo se o středu, ve všech případech šlo o vlaky ČD. V rozdílech rovněž nezmiňuji fakt, že první třída je zpravidla méně obsazená.

Příklad první: Vlajka ČD vlak "SuperCity" Pendolino a trasou z Ostravy do K. Varů.

Za 1. třídu zaplatíte 1493Kč, s IN25 1151Kč a 809 Kč s IN50. Dvojkou pojedete za 734Kč, stejně s IN25 a za 561Kč s IN50.

Tudíž bez průkazky je příplatek 103%! S IN25 57% a 44% s IN50.

Co za to dostanete navíc proti dvojce? Jiný potah sedaček, decku šáňa a toust... No to přeci stojí za 759Kč, že? Nutno dodat, že potahy sedaček ve dvojce působí mnohem příjemněji a i po vizuální stránce to vypadá lépe, ovšem to je už věc vkusu.

Pendolino 1. třída
Pendolino 1. třída
Pendolino 2. třída
Pendolino 2. třída

Příklad druhý: Klasický vlak kategorie IC/EC v Trase Ostrava - Praha.

Jedničkou pojedete za 614Kč, s IN25 za 534 a za 410Kč s IN50. Dvojka vyjde na 469Kč, s IN25 na 375Kč a na 281Kč s IN50.

Bez průkazky je příplatek 31%, S IN25 42% a 45% s IN50.

Jako druhá třída zde jezdí zpravidla vozy Bmz, Bee, Bdmpee a Bbdgmee a první třídu zde zajišťují vozy ARmpee, Aee a Amz.

Pokud budete mít štěstí, narazíte na ex ÖBB vůz Amz, kde prostorná kupé po čtyřech , či šesti místech v dekoru dřeva za ten příplatek opravdu stojí.

Když schytáte vůz Aee, rozdíl jen ve větším prostoru pro nohy, někdy kobercích a textilními podhlavníky. Sedačky jsou stejně malé jako ve vozech Bee, Bpee a Bdmpee. Naopak Bmz má sedačky dokonce znatelně širší a pohodlnější s lepší možností polohování, tudíž zde připlatíte za větší prostor pro nohy což je asi hlavní výhoda, pak koberce a podhlavníky, pokud tam vůbec jsou.

Vůz ARmpee působí kombinace bílá a červená někdy až nepříjemně a když vezmeme v potaz, že v soupravě jsou i vozy Bmz, tak zde žádná výhoda není.

Amz
Amz
Aee
Aee
ARmpee
ARmpee

Příklad třetí: Dle ČD "nová hvězda na trati", vozy InterJet na "lepším" rychlíku Krušnohor v trase Praha - Most.

Jedničkou pojedete za 361Kč, s IN25 za 271 a 181Kč s IN50. Dvojka vyjde na 219Kč, s IN25 za 175Kč a 131Kč s IN50.

Bez průkazky je příplatek 64%, S IN25 55% a 38% s IN50.

Všechno je velkoprostor, který je ve druhé třídě 2+2 a vypadá celkem povedeně má i polohovatelné sedačky. V případě třídy první je rozdíl v uspořádání je 2+1 a o 5 cm širších sedačkách . Má cenu za to připlácet k jízdnému 64%?s jiným potahem

1. třída
1. třída
2. třída
2. třída

Příklad čtvrtý: Obyčejný rychlík v trase Praha - Trutnov a zde se jedná o opravdový "bizár".

Jedničkou pojedete za 436Kč, s IN25 za 327 a 218Kč s IN50. Dvojka vyjde na 229Kč, s IN25 za 185Kč a 137Kč s IN50.

Bez průkazky je příplatek 90%, S IN25 77% a 59% s IN50.

Souprava se skládá z vozů ABpee, Bmz, Bdpee a Bpee. Vozy Bmz, Bpee a Bdpee pocházejí z vlaků vyšší kvality a co se pohodlnosti týká nejlépe je na tom Bmz s velkými, polohovatelnými sedačkami, Bpee je klasický Ex IC velkoprostorový vůz a Bdpee je klasický rychlíkový velkoprostor a druhá třída ve voze ABpee je klasická regionálka na úrovni RegioPanteru. Ovšem první třída ve zmíněném voze je známá svojí absencí jakéhokoliv komfortu, extrémně stísněným prostorem na nohy, který je dokonce menší než v MHD, nedostatečnou výbavou a dokonce nesplněním norem UIC. Ty jsou dle ČD závazné jen pro mezinárodní vlaky, KOV vozu však nasazení na mezinárodní vlaky nevylučuje. Celkově za nejhorší část vlaku se ČD nestydí chtít doplatit 90% k jízdnému...

1. třída
1. třída
2. třída
2. třída
Autobus
Autobus

Posledním příkladem je obyčejná regionálka: Spěšný vlak v trase Hradec Králové - Broumov.

Jedničkou pojedete za 211Kč, s IN25 za 158 a 106Kč s IN50. Dvojka vyjde na 149Kč, s IN25 za 119Kč a 81Kč s IN50.

Bez průkazky je příplatek 41%, s IN25 33% a s IN50 31%.

Souprava se skládá z motorového vozu 854 a řídícího vozu ABfbrdtn (954). Vzhledem k výši příplatku by zde člověk čekal minimální rozdíl, ovšem rozdíl mezi 1. a 2. třídou v tomto vlaku největší ze všech zmíněných příkladů. V první třídě máte koberce, velká pohodlná křesla v uspořádání 2+1 s dostatkem místa pro nohy a možnosti polohování. Světlo je individuálně regulovatelné a kromě klimatizace nechybí ani moderní vymoženosti.

ABfbdtn 1. třída
ABfbdtn 1. třída
ABfbdtn 2. třída
ABfbdtn 2. třída

Celkem značný rozdíl mezi třídami je i v ostatních regionálních spojích, ať už jde o Elefanty, Sysly, nové Push Pully nebo Pantery.

ABfhpvee (Sysel)
ABfhpvee (Sysel)
Push-pull pro MS kraj
Push-pull pro MS kraj
RegioPanter KV kraj
RegioPanter KV kraj

Po zdražení jízdného se rozdíly v příplatcích změnily, avšak zvrácený humor našeho národního dopravce nepřešel... V pendolinu chce za jiný potah sedaček připlatit 103% a bohužel o vtip nejde ani v případě linky R10, kde nejhorší část souptavy jede coby 1. třída. V ČD nejspíše považují 1. třídu ve vozech ABpee za to nejlepší co nabízejí. Nemůže se vymlouvat na inspiraci zahraničními trendy, neboť tam si zákazníků, kteří si zaplatí lepší třídu váží. Stačí se podívat k našim sousedům...

Slovensko ZSSK
Slovensko ZSSK
Polsko PKP-IC
Polsko PKP-IC
Rakousko ÖBB
Rakousko ÖBB
Německo DB
Německo DB

Některé fotografie byly použity ze serveru vagonweb.cz.

Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky