Bdt > Adee, ABdpee
České dráhy dlouhodobě trpí nedostatkem kvalitních vozů první třídy i vozů kombinovaných pro vnitrostrátní rychlíky. Současné vozy A149, případně AB349 dosluhují a nesplňují standardy první třídy, především díky absenci přípojek, bezdrátového připojení WiFi, klimatizace, nebo uzavřeného WC systému a kromě šotoušů na ně lidé zpravidla nadávají, na druhé straně je nákup nových vozidel především pro vlaky kategorii rychlík v nedohlednu. Tento návrh se zabývá možností modernizace vozů Bdt279 a Bdt280 na rychlíkové vozy ABdpee359, ABdpee348, ABdpee339 a Adee148.
Vůz ABdpee359
Návrh počítá s přestavbou vozů Bdt280 na kombinované vozy 1. a 2. třídy. Využití vozu je na kmenové soupravy krátkých rychlíků se třemi až čtyřmi vozy, kde postačuje 12 míst první třídy.
Sedadla v oddíle druhé třídy jsou v leteckém provedení s přípojkou a USB u každého druhého místa. Kapacita oddílu 2. třídy tak je zvýšena z původních 40ti na 54 míst.
Oddíl první třídy předělán do provedení kupé s šířkou oddílu 2116mm. Kupé jsou po čtyřech místech se sedadly vz. 1tř-AB nebo Xmz, které umožňují polohování. Provedení kupé je zvoleno aby cestující v 1. třídě nebyli rušeni nástupem a výstupem cestujících z 2. třídy, kteří cestují s kolem/kočárkem.
Interiér kupé je dělán v imitaci dřeva, v kupé je zátěžový koberec, přípojka s USB je u každého místa, nechybí regulovatelné osvětlení a audiovizuální infosystém.
Vůz ABdpee348
Návrh počítá s úpravou vozů Bdt279 pro první i druhou třídu. Vůz kombinuje oddílové provedení s velkoprostorem, celková kapacita vozu je 70 cestujících (30 míst první, 38+2 druhé třídy) a 3 kol. Vůz bude mít předsuvné dveře ovládané tlačítky, okna v první třídě a na koncích oddílu druhé třídy budou mít horní čtvrtinu výklopnou, ta však bude blokována a odblokovat je bude moci pouze vlakový personál například v případě výpadku klimatizace. Vůz má uzavřený systém WC pro obě třídy a samozřejmostí je audiovizuální infosystém, klimatizace, WiFi a přípojky s USB u každého druhého a v první třídě u každého místa. Maximální rychlost vozu je 140km/h a využití pro mimokoridorové rychlíky, kde postačuje 30 míst první třídy.
Oddíl první třídy bude zahrnovat pět oddílů po šesti místech, čímž bude dosaženo třicítky míst první třídy a cestující první třídy budou mít zároveň klid i soukromí. Sedadla v první třídě budou modernější verzí sedadel vzoru první třídy vozů AB349, která umožňují polohování ovšem i s polohovatelným podhlavníkem a zásuvkou s USB u každého místa, případně mohou mít křesla ve stylu rakouských Amz/Bmz. V oddílech bude instalován zátěžový koberec a kupé budou mít obložení v imitaci dřeva. Dveře do jednotlivých kupé budou z tónovaného skla. Bude možné zatáhnout závěsy jak na straně do postranní chodby, tak i u oken, kde se nabízí možnost roletek. V každém kupé bude možné individuálně regulovat hlasitost audiosystému, klimatizaci i osvětlení, které bude stmívací v LED provedení.
Oddíl druhé třídy bude velkoprostorový s počtem míst 40 (38+2 sklopná místa). Sedadla budou BorCad Genio. Přípojka s USB bude k dispozici u každého druhého místa. U přepážky mezi třídami bude regál pro objemnější zavazadla. V nástupním prostoru druhé třídy jsou k dispozici tři háky na kola, dvojice sklopných sedadel a je zde i prostor pro přepravu kočárků.
Vůz ABdpee339
Návrh počítá s úpravou vozů Bdt280 pro první i druhou třídu. Vůz kombinuje oddílové provedení s velkoprostorem, celková kapacita vozu je děvětašedesát cestujících a v obou trídách jsou k dispozici velké rozkládací stolky. V první třídě je celkem 24 míst. Z toho 18 míst ve velkoprostorovém provedení se sedadly typu BorCad Comfort, 8 míst je v kupé provedení po dvou místech použitá sedadla BorCad Excellent, nebo Talit Slerepete. Ve druhé třídě jsou sedadla BorCad Regio+, případně BorCad Genio v počtu 40, u oddílu druhé třídy jsou 3 sklopná sedadla, háky na 3 kola a prostor pro kočárky. Maximální rychlost vozu je 160km/h a využití je podobné jako u vozů ABdpee348 s tím, že tyto vozy mohou být využity i na koridorech. Ostatní výbava a vlastnosti jsou stejné jako u vozu ABdpee348.
Vůz Adpee148
Ze stejného vozu vychází i vůz Adpee148 a tento vůz má stejné vlastnosti a výbavu jako předchozí s tím, že je to vůz první třídy a kombinuje kupé provedení ve kterém je k dispozici 16 míst s velkoprostorovým uspořádáním kde je 22 míst a regál pro objemnější zavazadla. I v tomto voze je myšleno no cyklisty a jsou tu tři háky na kola i prostor pro kočárky. Použitá sedadla jsou jsou vzoru AB349, případně Xmz.